torsdag 18 oktober 2012

Om min Clematis fusijamana


Med experthjälp från Sta har den här nu fått tillhörighet till Atragenagruppen.







Som synes på bilderna är den något variabel i blomfärgen, även blomstorleken varierar.
Alpklematisaktig, skulle den kunna beskrivas som. Växer frodigt med många rankor som tar tag i det som finns i närheten. Blommar rikligt.
Det började med frön från Sta fröförmedling för precis fem år sedan. I januari fick sådden stå inomhus, sedan ut med den i kylan. Saknar anteckning om när det började gro. Förmodligen tidigt på sommaren. Blommade första gången 2010, förra året i månadsskiftet maj-juni. Årets ymniga blomning kom första veckan i juni. Enstaka eftersläntare fram till midsommar.
Jag hade förväntat mig kortare kronblad, de är 5-6 cm på min planta. Höjden är 150 cm. Den har helt klätt in en grånad stege, monterad i jordankare.

Jämför gärna här:  Mer i Clematis on the Web. Om jag har fått rätt sort eller inte av donatorn, spelar mig ingen roll. Kan vara värdefullt för andra och det är jag väl medveten om. Jag är väldigt nöjd med den i vilket fall som helst.

Mängder av frön från den här har skickats in till Sta. Ännu mer finns kvar på plantan. Kan skicka mot frankerat svarskuvert. (Har överskottsfrön av Clematis addisonii och C. viorna också.) Mejla!

Imorgon har jag en sådan där härlig varannan ledig fredag igen! Kruktvätt är det som måste bli gjort.


5 kommentarer:

  1. vilken fin clematis :) Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Så fin, tror att jag har en planta av den sorten men jag är inte säker:) Vann en planta för några år sedan som jag planterat mot planket bakom stallet, men som sagt jag är inte helt säker på namnet:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Hej Anette,

    Har ganska nyligen blivit förtjust i de här tidigare klematissorterna och spanar numer på sorter och info så fort de dyker upp. Gillar färgen på din, att den är så variabel.

    Ha det så gott
    Kristina

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker vinjettbild förresten. Var ju länge sen jag var inne på din blogg. Men nu är det höst och att börja blogga igen är ett gott hösttecken.

    Kristina igen

    SvaraRadera
  5. Jag lyckas inget bra med Clematis, tror att jag har för tung jord...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...